Tajné tipy pre vašu závratnú kariéru... Načo čakať niekoľko rokov, keď ju môžete mať hneď?



A je to tu! Po absolvovaní behania od pohovoru k pohovoru, usmievania sa na personalistov, vyjednávania podmienok novej pracovnej zmluvy máte konečne svoj prvý deň nástupu do novej a vytúženej práce. Asi pre každú z nás je to istá dávka stresu, ako keď idete na prvé rande s tým najlepším mužom na svete. Hodina strávená v kúpeľni, pred zrkadlom hotová módna prehliadka, žalúdok si ,chudák, odniesol iba narýchlo vypitú kávu a v kabelke máte pripravenú čokoládovú tyčinku pre každý prípad. Myslím, že viac-menej mi dáte každá za pravdu, že niektoré vaše dni vyzerajú dosť podobne.

Hlavne sa netreba stresovať. Prvý deň v práci dokážete zvládnuť ľavou zadnou a dokonca s úsmevom, ktorým odzbrojíte aj toho najposlednejšieho neprajníka na svete. Váš partner doma si tak vydýchne, že nedostane vašu typickú nezrozumiteľnú a podráždenú odpoveď na jednu z jeho banálnych otázok, a vy budete pokojná, šťastná a vyrovnaná. Znie vám to príliš ideálne? Vôbec nie, je to jednoduché. Čítajte ďalej, ako na to.
Váš prvý deň D

Prvým dňom sa začína vaša trojmesačná skúšobná lehota, kde sa obe strany – vy a váš zamestnávateľ navzájom spoznávate. Teraz je najvhodnejší čas na absolvovanie úvodných školení, zoznámenie sa s tímom, vaším nadriadeným, podriadenými, s pracovným prostredím atď. Ak chcete urobiť jednoznačne dobrý dojem, buďte pozitívne naladená. Tak ako sa budete cítiť, tak budete pôsobiť na ostatných. Ak budete vnútorne vyrovnaná a budete mať v sebe jedno veľké usmiate slniečko, tak sa na vás budú pozerať a usmievať aj ostaní. Nevravím, aby ste ukazovali váš krásny úsmev každému, kto sa vám pripletie do cesty. Treba ho rozdávať primerane.

Môžete naraziť na niekoľko druhov pracovného tímu – individualistický, zameraný na výkon jednotlivca, a s tým je spojený boj a závisť. Ale aj na tím, ktorý je vybudovaný na kolektívne vybudovanej učiacej sa kultúre, kde sa zamestnanci navzájom podporujú a pomáhajú si. Úprimne si povedzme, koľké z nás majú takéto pracovné prostredie? Čo však treba robiť, keď počas vašich prvých dní dostanete šok, že ste sa ocitli práve v tej prvej, individuálnej kategórii? Tu nastáva doslova váš „boj o prežitie“. Na jednej strane sa treba zoznámiť s novými procesmi, postupmi, organizačnou štruktúrou, no popri tom sledovať prejavy v rámci pracovného tímu a pokiaľ možno čo najrýchlejšie sa začleniť medzi ostatných a získať si autoritu a ich rešpekt.
Poronávanie nového so starým

Väčšina z nás pri začatí v novej práci porovnáva s bývalou prácou. Aké sme mali možnosti rastu, aké benefity, aké pracovné prostredie. Najhoršie dni sú tie prvé dni... Vtedy nastáva najväčší šok a nevieme sa zmieriť s pracovným tempom či kolegami. Poteším vás, všetko je to otázka zvyku a všetko sa dá zvládnuť, keď je správny prístup a taktika. Ak máte nepríjemných kolegov, správajte sa asertívne a s úsmevom, ak máte veľa práce, skúste si navrhnúť časový harmonogram alebo si veci zoraďte podľa dôležitosti atď. Na všetko sa dá nájsť spôsob riešenia veci, no treba mať chladnú hlavu. Nie je nič horšie, ako riešiť veci v afekte. Ak chcete na niekoho nakričať, pokojne to spravte, ale nechajte si to najskôr prejsť hlavou, či je to to najsprávnejšie rozhodnutie v danej situácii. Počas skúšobnej lehoty budete pod neustálym psychickým tlakom a na tento fakt sa treba pripraviť. Garantujem vám, že ak budete systematicky pracovať, začleňovať sa do diskusií na pracovisku, byť viditeľná na dôležitých miestach, pekne sa obliekať a reprezentatívne pôsobiť, stále sa usmievať a byť ochotná pomáhať, úspech príde čoskoro.
Pochváľte sa!

Ak je toho na vás v práci už naozaj príliš, nebojte sa! Aj na to je riešenie. Každý večer sa pochváľte. To je jedno za čo, môže sa to týkať práce, napríklad za skvelo napísaný e-mail nepríjemnému nadriadenému. No pokojne sa pochváľte aj za výborne odtancovanú salsu či za úsmev na pubertálneho suseda. Každé pochválenie bude pôsobiť ako balzam na dušu. Nebojte sa chváliť čo najviac a s každým pochválením sa odmeňte! Ak vás bavia nákupy, choďte nakupovať. Ak vás napĺňa vzdelávanie, doprajte si drahý kurz ako odmenu. Uvidíte, že váš život hneď bude krajší, začnete byť pozitívna a do práce sa budete tešiť.

V žiadnom prípade si však neberte prácu so sebou domov. Oddeľte svoj 8-hodinový pracovný čas a zvyšok času venujte sebe, kamarátom, priateľom a rodine. Teraz si vravíte: „Ha, no tej sa to hovorí,“ ale verte mi, oplatí sa to. Naučiť sa oddeľovať pracovný a súkromný život je ďalšie vaše víťazstvo. Naštval vás nepríjemný klient, ktorého by ste najradšej kopli cez telefón, keby sa to dalo? V pohode! Choďte sa po práci vybehať do prírody alebo si zahrajte squash, ak vás upokojí niečo iné, užite si to do posledného dúška. Pokiaľ by vám tieto rady nepomohli, určite sa spoľahnite na priateľov, ktorí vás pri voňavej večeri alebo drinku povzbudia, a po chvíľke s nimi zabudnete na všetky vaše pracovné trápenia. Ako na to?

Pracujte, pýtajte sa kolegov, možno dostanete slovnú facku typu: „Ale moja, ja tu nie som na to, aby som ťa zaúčala.“ Nič to, život ide ďalej, vy sa len pousmejte, pomyslite si svoje a skúste sa s tým popasovať sama. Určite nežalujte nadriadenému, skôr sa pokúste problémy v tíme vyriešiť priateľským rozhovorom. Ak ani to nezaberie, pomyslite si, že máte pred sebou výzvu zvyknúť si na kolegov, nájsť si k nim cestu a už teraz sa tešte na budúce skvelo fungujúce kolegiálne vzťahy. Základ je pozitívny prístup, predýchavanie, keď je najhoršie, a asertivita.Inými slovami, nenechajte kolegov, aby vám skákali po hlave. Ak sa o to budú snažiť, uzemnite ich správne nájdenými slovami povedanými s nonšalantným úsmevom. Ak takto budete reagovať, kolegovia zbystria pozornosť, s kým majú dočinenia, a nabudúce vám dajú pokoj. No získate tým aj omnoho viac! Začnú vás pomaly brať ako seberovného. Začnú vás pozývať na rôzne akcie, ráno v kuchynke si s vami pri rannej kávičke vymenia pár veselých vtipov, začnú sa vám zdôverovať so súkromným životom. Viem, že niekedy po tom ani netúžime, ale je zaujímavé sledovať, ako sa pred vašimi očami mení ten negatívne založený, večne vystresovaný kolega na zábavného a vlastne príjemného člena pracovného tímu.

Každý človek potrebuje vypnúť, práca nie je v živote to najpodstatnejšie. Uvedomte si to. Tak do toho, žite spokojný život a plnými dúškami vychutnávajte jeden úspech za druhým. Vaša napredujúca kariéra má práve zelenú.

Autor: Broňa Potašová

Comments

Popular posts from this blog

Formy a metódy vzdelávania manažérov na Slovensku – názor manažérov na ich vzdelávanie

Brona Biela? - Who am I?

Fired? a co dalej?